MY LIFE AS AN AU PAIR

Någon ville veta vad jag gör som au pair och hur det är så tänkte skriva några rader om det.

Det varierar så sjukt från familj till familj hur man trivs och vad man gör osv. I min familj är det väldigt mycket att det är jag som städar och lagar mat självständigt (enligt ett schema, men ändå självständigt). Jag lagar dock för det mesta bara mat till den yngsta och mig själv om de andra inte ber mig att laga till dem också. Vi har inte riktigt kommit in i rutinerna än eftersom att det fortfarande är sommarlov i typ en vecka till. Annars tar jag den yngsta till skolan, går hem och städar, är ledig fram till jag hämtar från skolan igen och under den tiden brukar jag stryka kläder om det behövs, sedan hämtar jag den yngsta från skolan och antingen tar med henne direkt hem eller så stannar vi till i parken på vägen hem där det är fruktansvärt chill att vara au pair. Där får jag snacka med alla mammor och så behöver jag i stort sett bara sitta på en bänk och vakta barnets väska och sparkcykel. När vi kommer hem lagar jag middag till mig och den yngsta (tonåringarna också om de är på väg hem eller hemma) sedan leker jag med den yngsta om hon inte har en kompis med sig hem från skolan. Brukar sluta runt 7.

That's pretty much it. Relationen med familjen varierar som sagt från au pair till au pair. Jag känner folk som har jättebra relation till sina värdföräldrar och andra som inte står ut med dom. Jag tänker inte gå in på detaljer om min familj här eftersom att man aldrig vet vilka som hittar hit.

Idag har det varit ganska chill. Det var bara jag, den yngsta och hennes kompis hemma så jag fick städa i lugn och ro och sedan laga mat till dom och mig. Solen har varit framme hela dagen och det känns ju bra eftersom att det är 1a september idag. Ikväll är det The Killing! Intrigerna tätnar såattsäga!

P.S. mina finaste byxor från Weekday är trasiga. OH SNAAAAAP!!! känner jag där.

(Mycket text och inga bilder är egentligen inte att föredra, men nu blev det så!)

Kommentarer
Postat av: linda

verkar ju ganska trevligt, hur mycket tjänar du per vecka. Åkte du genom någon förmedling?

2011-09-02 @ 09:36:32
Postat av: karin

Linda: jag tjänar 80 pund i veckan, och nej ingen förmedling :) hittade familjen på aupair_world.net. Tror dock det är bra att åka med typ sts för då kan man byta familj genom dom om det inte känns bra.

2011-09-02 @ 11:54:50
URL: http://karinronnberg.blogg.se/
Postat av: L

tack för informationen:) är weybridge en trevlig stad? långt till london?

2011-09-02 @ 13:18:53
Postat av: karin

Weybridge är en jättemysig stad! Det tillhör ju London men london är ju så fasligt stort så det tar typ en halvtimme med tåg, fasst det finns jättebra erbjudande på tågstationen så man kan köpa endagsbiljett som inkluderar både tåg och tunnelbana en hel dag så det blir lite billigare. Det brukar ju ta runt 30 minuter för de flesta som bor i utkanten av London med tåg/buss/tunnelbana :)

2011-09-02 @ 14:46:24
URL: http://karinronnberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0